3.08.2011

afscheid van de Hema

Beste Hema,

al jaren ben ik klant bij Hema, leuke producten tegen een redelijke prijs, een lekkere kop koffie en zak pepernoten voor thuis. Het is met pijn in het hart dat ik mij vanaf vandaag gedwongen zie om jullie winkels voortaan te vermijden. Een winkel die een medewerkster de laan uitstuurt omdat ze een hoofddoek draagt is een winkel die het noorden kwijt is. Uit berichten in de media kon ik opmaken dat jullie deze beslissing genomen hebben omdat er 'negatieve commentaren' kwamen van klanten. Het is onbegrijpelijk dat jullie blijkbaar zo gemakkelijk ingaan op vragen tot discriminatie. Wat is de volgende stap? Gaan er joodse medewerkers ontslagen worden? Homoseksuele? Gaan medewerkers van Afrikaanse, Indonesische of van mijn part Mexicaanse afkomst nog kunnen werken in jullie keten? Je weet nooit waar mensen over kunnen beginnen klagen.

"HEMA voert een personeelsbeleid waarbij geen onderscheid wordt gemaakt op basis van iemands geslacht, ras, godsdienst, seksuele geaardheid, politieke voorkeur, handicap of ander gelijksoortige status. Geen enkele vorm van discriminatie op basis van deze kenmerken wordt getolereerd." Zo staat in mooie woorden beschreven in de Ondernemingscode. Blijkbaar is de versie van de code zoals die op jullie website staat niet meer up to date. Als (voormalige) klant had ik graag geweten waarom er op jullie website een verouderde versie staat. Daarenboven ben ik ook wel nieuwsgierig naar de redenen van deze 'update'.

Beste Hema,

het was leuk shoppen, het was leuk eten en drinken, maar je bent niet meer dezelfde als vroeger. Ik hoop dat je terug kunt veranderen, dat ik je weer eens kan bezoeken; Ik hoop dat je het begrijpt dat ik niet meer langs kom, dat ik je folders niet meer lees en dat ik je uitstalraam niet meer bekijk.

Geen opmerkingen: