9.26.2009

103 miljoen euro

103 miljoen euro



Dat is het bedrag dat Vlaams minister Pascal Smet (sp.a) de komende dagen moet vinden in het onderwijsbudget. Minimaal, want de vakbonden horen waaien dat het wel eens meer zou kunnen zijn. "En dan kan onze goede wil verdwijnen."

In 2010 moet het Vlaams onderwijs 36 miljoen besparen, in 2011 loopt dat bedrag op tot 67 miljoen euro. "De cijfers zijn ons onlangs meegedeeld door het kabinet Onderwijs maar zouden al op tafel gelegen hebben tijdens de regeeronderhandelingen", zegt Jos Van Der Hoeven van de christelijke vakbond COC aan De Morgen. "Het gaat voor onderwijs om relatief kleine inspanningen vergeleken met de totale besparing. Al mag je niet vergeten dat 67 miljoen euro in één jaar ook niet niks is. Omgerekend staat dat gelijk aan 1.400 à 1.500 jobs."

De Morgen

Daar kan een mens maar 1 ding op zeggen, tijd om de spandoeken terug boven te halen.


3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik had een vaag gerucht opgevangen dat VVS ook zou moeten besparen en dat de huidige RVB'ers daar niet zo'n groot probleem in zagen?...

Kameraad Harko zei

Ik heb ook al zoiets horen waaien, ik ga mij daar niet over uitspreken, maar een zekere mate leedvermaak moet mij gezien de omstandigheden wel vergeven worden.
Al moet ik zeggen dat het bijzonder jammer zou zijn moest blijken dat VVS niet in staat zou zijn om adequaat te reageren om deze aangekondigde bespraringsronde. Laat ons hopen dat dat niet het geval is en dat VVS een krachtdadig antwoord zal geven, in een breed front met andere belanghebbende partners.

Anoniem zei

Inleveren is nooit leuk, maar helaas is het een noodzaak. Iedereen moet een inspanning doen. Als het onderwijs zijn kleine inspanning weigert, is dat navelstaarderij en niet "solidair".