1.09.2009

Nazim Hikmet terug Turk

Ik moet eerlijk toegeven het is een eigenaardige titel. Maar beste vrienden, het is een feit de Turkse progressieve dichter Nazim Hikmet is officieel terug Turk. De Turkse staat had zijn nationaliteit afgenomen, 'staatsgevaarlijk' element en zogenaamde 'landverrader' zijn. Maar deze week heeft de Turkse regering hem dus in eer herstelt. Zijn familieleden hebben zelfs de toestemming gekregen om zijn stoffelijk overschot naar Turkije over te brengen om hem aldaar te herbegraven.
Hikmet is bij het Turkse volk altijd zeer populair gebleven, tot grote woede van extreem-rechts, dat allerhande pogingen ondernom om zelf het bezit van zijn werk strafbaar te maken.
De moderne Turkse geschiedenis is bijzonder tragisch, doorspekt met staatsgrepen en bloedige vervolging van alles wat zelf maar progressief rook. De vervolging van Hikmet was daar een pijnlijk voorbeeld van, zelf na zijn dood bleef hij verbannen (hij ligt nog steeds begraven in Moskou) en zijn werken bleven vervolgt.

Maar zoals gezegd bleef hij door de bevolking aanzien als dé dichter des vaderlands. En nu eindelijk45 jaar na zijn dood wordt hij ere herstelt.

Als eerbetoon aan Nazim Hikmet, een prachtig gedicht, deels gezongen door Grup Yorum.

Insanlarin Içindeyim

Çömeldim bakıyorum toprağa
otlara bakıyorum
böceklere bakıyorum
mavi mavi çiçek açmış dallara bakıyorum

Sen bahar toprağı gibisin sevgilim
sana bakıyorum
Sırtüstü uzandım görüyorum gökyüzünü
ağacın dallarını görüyorum
uçan leylekleri görüyorum

Sen bahar mevsiminde gökyüzü gibisin sevgilim
seni görüyorum
Gece kırda ateş yaktım, ateşe dokunuyorum
suya dokunuyorumkumaşa dokunuyorum
gümüşe dokunuyorum

Sen yıldızların altında yakılan ateş gibisin sevgilim,
sana dokunuyorum
İnsanların içindeyim seviyorum insanları
Hareketi seviyorum
Düşünceyi seviyorum
kavgamı seviyorum
Sen kavgamın içinde bir insansın sevgilim
seni seviyorum

Ik ben onder het volk

Ik hurk neer en kijk naar de grond
ik kijk naar het groen
ik kijk naar de beestjes
ik kijk naar de blauw-gebloemde takken

Schat, Jij bent als de lentegrond
Ik kijk naar jou
Ik lig op mijn rug en kijk naar de lucht
ik zie de takken van de bomen
ik zie de meeuwen vliegen

Schat, jij ben als de lentelucht
ik kijk naar jou
's nachts steek ik een vuur aan, ik raak het vuur aan
ik raak het water aan, ik raak de stof aan
ik raak het zilver aan

Jij bent als een vuur dan brand onder de sterrenhemel
Ik raak je aan
Ik ben onder het volk ik hou van het volk
ik hou van de actie
ik hou van het idee
ik hou van het gevecht
Schat, jij bent als een mens in mijn gevecht
Ik hou van jou

(in een vrij belabberde vertaling moet ik eerlijk toegeven)

Geen opmerkingen: