2.27.2008

de fiere koster

Kameraden en vrienden,

iedereen die mij kent, weet het ongetwijfeld maar uw kameraad heeft een boontje voor de Sint-Annakerk in Gent, die is - laat ons daar eerlijk in zijn - zowat een familiebedrijfje. Mijn vader is immers jarenlang koster van deze monumentale kerk.
Enige tijd geleden stonden mijn ouders in het 09-magazine. Een zeer geestig artikel 'de fiere koster van de gerenoveerde Sint-Annakerk'."Dirk Vande Loock (55) en Marieroos Van Ingelgom (60) leerden elkaar zo'n 35 jaar geleden kennen. Dirk ging aan de slag in de Sint-Annakerk als cathechist en nam op termijn de fakkel als koster over. Hij en Marieroos staan ondertussen al 25 jaar in voor alle kerkelijke ditjes en datjes."

Dat de Sint-Annakerk het bezoeken meer dan waard zijn hoef ik denk ik niet te benadrukken. Eeniedereen die eens een kijkje wil komen nemen of een uitgebreide rondleiding wil, hoeft maar een seintje te geven.
Omdat niemand 'een product' beter kan aanprijzen dan zij die er dagdagelijks in weer voor zijn, nog wat citaten:
"Van Ingelgom: Het wordt nooit saai in de kerk. Als de preek je niet kan boeien, kijk je gewoon wat rond. Elke vierkante centimeter is beschilderd. Een meesterwerk. ...
De stellingen stonden daar al zo lang dat mensen stomverbaasd opkeken toen ze voorbijreden en zagen dat ze weg waren. Ik vreesde voor botsingen! (lacht) Het is ingrijpend geweest, maar we zijn heel tevreden met het resultaat. Op zomerdagen denk ik soms dat het licht nog aan is, maar het zijn de glasramen die de zon zo mooi weerkaatsen. Na al die jaren sta ik nog verbluft. We zijn fans van het eerste uur.
"

Geen opmerkingen: